Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Drbna.cz

Výdaje na potraviny rostou – chudší domácnosti kupují více pečiva, bohatší více ryb, ovoce a zeleniny

pondělí, 25. května 2015, 07:57

Pokračujme v cestě za objevováním zajímavostí z analýz Českého statistického úřadu, které by jinak zapadly v propadlišti dějin, a podívejme se dnes na potravinářský trh v České republice. Analýza ČSÚ, jež se zaměřila na spotřební výdaje domácností za nápoje a potraviny, totiž nabízí velmi zajímavá čísla.

Oživení tuzemské ekonomiky se dle statistik Českého statistického úřadu projevilo i na trhu s potravinami. Po třech letech poklesů tuzemští výrobci v roce 2014 zvýšili produkci potravin, přičemž hodnoty růstu v České republice překonaly i hodnoty v zemích našich tradičních importérů – v Německu a Polsku. Apetit Češek a Čechů spotřebovávat se projevil v reálném růstu výdajů na potraviny a nápoje (reálný růst = růst výdajů reflektující vyšší zájem o potraviny, nikoliv vyšší objem výdajů v důsledku růstu cen). Růst zájmů o potraviny v čase je tažen zejména výdaji na potraviny, jelikož nákupy alkoholu a nealkoholických nápojů spíše stagnují (viz obrázek níže). Faktem však je, že z vývoje prezentovaného v grafu není možné vyčíst, jak se změnila kvalita potravin. Hodně se totiž mluví o tom, že Češi pomalu ale jistě začínají preferovat dražší a kvalitnější výrobky.

GRAF: Výdaje za potraviny a nápoje (v mil. korun, reálně)



Pramen: ČSÚ, národní účty

Zajímavou statistiku zato poskytuje srovnání výdajů domácností na jednotlivé potraviny dle jejich příjmu. Níže uvedené dva grafy prezentují strukturu výdajů na potraviny u nízkopříjmových domácností (vlevo) a vysokopříjmových domácností (vpravo), tj. kolik procent svých celkových výdajů na jednotlivé potraviny utrácí 10 % nejchudších domácností a 10 % nejbohatších domácností . Z obrázků je patrné, že mezi výdaji bohatých a chudých domácností panují velké rozdíly. Oba typy domácností utrácejí zhruba stejný podíl potravinových výdajů za maso, cca 26 %. Nízkopříjmové domácnosti utrácejí relativně více za pečivo a obiloviny (20,2 %), mléko, sýry a vejce (21,6 %) a také oleje a tuky (5,2 %). Naproti tomu bohaté domácnosti si dopřávají větší podíl ovoce (7,7 %), zeleniny a brambor (10,1 %) a nebo ryb (3,2 %). 

GRAF: Struktura vydání nizkopříjmových domácností (vlevo) a vysokopříjmových domácností (vpravo) za potraviny (% celkových spotřebních vydání; 2013)


 
Pramen: ČSÚ, rodinné účty

Je samozřejmé, že v deseti procentech nejchudších domácností trpí při výběru potravin zejména kvalita – absolutní výše příjmů totiž uspokojování preferencí výrazně limituje. Pokud zohledníme výdaje na energie a bydlení základní životní potřebu a přidáme je k potravinám, tak za ně nejchudší lidé vydají téměř polovinu svých příjmů (48,3 %). Bohatí za ně utratí zhruba jen

  1. Vysvětlivka: Struktura výdajů nerovná se výše výdajů ale jak je složený jídelníček. Jestliže chudá domácnost utratí za potraviny týdně 1.000 Kč, znamená 20% výdajů 200 Kč. Jestliže bohatá domácnost utratí za potraviny týdně 10.000 Kč, znamená 20 % výdajů nákupy za 2.000 Kč.

Napsal Aleš Rod

Kam dál?

Neprodejných bytů v Praze díky vysoké poptávce ubýváNeprodejných bytů v Praze díky vysoké poptávce ubývá

Neprodejných bytů v Praze díky vysoké poptávce ubývá

pátek, 22. května 2015, 09:07Neutuchající zájem lidí o koupi nového bytu v Praze pomáhá i developerům, kteří své projekty...

Praha je devátým nejbohatším regionem EU, Bratislava je před níPraha je devátým nejbohatším regionem EU, Bratislava je před ní

Praha je devátým nejbohatším regionem EU, Bratislava je před ní

čtvrtek, 21. května 2015, 18:29Praha byla v roce 2013 devátým nejbohatším regionem v Evropské unii. Lépe je na tom Londýn,...

Babišův Agrofert loni zvýšil zisk o 9 % na 6,14 mld. KčBabišův Agrofert loni zvýšil zisk o 9 % na 6,14 mld. Kč

Babišův Agrofert loni zvýšil zisk o 9 % na 6,14 mld. Kč

pátek, 15. května 2015, 16:37Skupině Agrofert ministra financí Andreje Babiše (ANO) loni vzrostl konsolidovaný zisk o devět...

© 2011 - 2018 TRIMA CB, s. r. o