Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Drbna.cz

V novém letounu může armáda lépe a rychleji cvičit piloty

pondělí, 4. dubna 2016, 13:36

Strojaři z Ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického (ČVUT) dnes v Plané u Českých Budějovic poprvé převedli ultralehký proudový letoun UL 39 Albi. Stroj vážící zhruba 320 kilogramů je podle tvůrců světovým unikátem, který vznikal 17 let.

Tvůrci věří, že může nalézt i armádní využití, například by mohl zlevnit výcvik bojových pilotů. Navíc jeho tepelnou stopu nezachytí radar. Strojaři jsou jedním ze stavitelů letounu, u jeho zrodu stály i firmy La Composite a Jihlavan Airplanes. Na projektu se podíleli i autoři 130 diplomových a několika disertačních prací na ČVUT.

Letoun je 7,2 metru dlouhý, podobné je i jeho rozpětí křídel. Stroj zatím není dostatečně letově prověřený, ale podle svých tvůrců by měl dosáhnout rychlosti až 200 kilometrů za hodinu. Nyní ho čeká série zkoušek. V následujících třech až čtyřech letech se uvidí, jestli je možné přejít k sériové výrobě. „Zatím se opravdu jedná o experiment se vším všudy,“ uvedl vedoucí Ústavu letadlové techniky Robert Theiner.

„Při výrobě jsou použité materiály, které v letectví nikdy použité nebyly,“ uvedla Marta Špačková, mediální zástupkyně Fakulty strojní ČVUT, pod kterou Ústav letadlové techniky spadá. Jedná se o první letoun v kategorii ultralight s vlastnostmi proudového letadla, který bude moci pilotovat běžný sportovní pilot. „Každý, kdo má průkaz na sportovní letadlo, může létat i s tímto letounem,“ dodal generální ředitel Jihlavan Airplanes Radek Filip.

Podle Špačkové je UL 39 Albi první české letadlo vyrobené z prepregů autoklávovou technologií. „Prepregy jsou fólie s lepidlem, které tlakem po zahřátí prostoupí tkaninou. Pak se materiál vkládá do autoklávu, kde se vytlačí všechny bublinky a vše se rovnoměrně prolne. Velmi zjednodušeně řečeno je letadlo vypečené v peci jako 25 metrů dlouhá bábovka,“ uvedla.

Letoun s dmychadlovým pohonem nemá podle ní na světovém trhu lehkých sportovních letadel konkurenci. „Poskytuje potenciál pro dosažení vyšších výkonů, vyšší bezpečnosti provozu a udržitelného rozvoje v oblasti sportovního a turistického letectví,“ řekla.

Lehký letoun může najít uplatnění ve vojenském letectví. „Ztížená identifikace UL 39 Albi spočívá v tom, že vrtule je schována uvnitř letounu, a tak nemůže radar zachytit její odraz ani tepelnou stopu,“ řekl Theiner.

Foto Facebook - Strojarna.cz | Zdroj ČTK

O čem píšou další Drbny

První výhra! Dynamo veze tři body ze hřiště SlováckaPrvní výhra! Dynamo veze tři body ze hřiště Slovácka

První výhra! Dynamo veze tři body ze hřiště Slovácka

Dnes, 19:02To se povedlo! Českobudějovické Dynamo poprvé po návratu bodovalo, když zvítězilo na hřišti...

PRŮZKUM: Téměř čtyřicet procent lidí letos vynechá letní dovolenouPRŮZKUM: Téměř čtyřicet procent lidí letos vynechá letní dovolenou

PRŮZKUM: Téměř čtyřicet procent lidí letos vynechá letní dovolenou

Dnes, 17:56Letní dovolenou letos nebude mít 39 procent lidí. Na delší dovolenou do zahraničí se chystá 23...

Jihočeští hasiči Kubiš a Brousil slaví další úspěch. Účastnili se závodu Firefighter Combat CallengeJihočeští hasiči Kubiš a Brousil slaví další úspěch. Účastnili se závodu Firefighter Combat Callenge

Jihočeští hasiči Kubiš a Brousil slaví další úspěch. Účastnili se závodu Firefighter Combat Callenge

Dnes, 16:06Jihočeští hasiči David Kubiš a Michal Brousil se mohou pochlubit dalším úspěchem. Oba reprezentují...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o