Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Drbna.cz

KOMENTÁŘ: Veřejná doprava v Praze – Tondové Blaníkové u koryta, nebo chytré a funkční řešení?

pondělí, 23. ledna 2017, 09:57

Veřejná doprava je klíčová pro rozvoj českých měst. Nejpalčivější je tento systém v Praze, kde statisíce lidí každý den nasedají do aut a tráví hodiny v zácpách, protože veřejná doprava jim pohříchu nenabízí adekvátní komfort dopravní obslužnosti. Magistrát problém přiznává a slibuje nápravu. Fajn. Ale plánování konceptu moderní veřejné dopravy by mělo být v rukou skutečných odborníků, nikoliv samozvaných odborníků s pochybnou historií z projektu Opencard.

Indicie naznačují, že právě tohle se děje a že se kolem nepochybně lukrativního projektu pohybují staří známí šíbři. Jednu z klíčových úloh v nově vznikající pracovní skupině má hrát konzultant Martin Procházka – nejedná se samozřejmě o olympijského vítěze z hokejového Nagana, ale o manažera přímo spjatého s neúspěšným projektem Opencard nebo rozpačitém rozvoji karetních projektů v dalších českých městech.

Byla by velká chyba, kdyby nástup užitečných technologií vedení Prahy zneužilo pro předražené projekty. Obyvatelé a návštěvníci Prahy mají na veřejnou dopravu v aglomeraci ty nejvyšší nároky. Intenzivní propojení hlavního města a Středočeského kraje, zejména ranní a odpolední špička, totiž vytváří vysoké požadavky na funkční dopravní obslužnost – jen pokud budou příměstské autobusy a vlaky dobře fungovat ve spolupráci s městskou hromadnou dopravou, nebudou statisíce lidí každé ráno odemykat auta a vydávat se na cestu do práce po poddimenzovaných, přecpaných silnicích.

Koncept integrované regionální dopravy v Praze by měl využívat nejmodernější technologie a díky nim snižovat náklady na využívání veřejné dopravy, nejen ty finanční! Použít autobus nebo vlak musí být stejně snadné, jako vzít klíčky od auta a nastartovat – potřebuji někam jet, vidím autobus, nastoupím, zaplatím pohodlně bezkontaktně kartou nebo mobilem. Nestarám se o tarify, pásma, shánění papírových lístků od nepříjemných trafikantek nebo netrávím hodiny ve frontě na oficiální dopravní kartu vydávanou v úřední hodiny na přepážce magistrátu. Neřeším jazykovou bariéru při studiu cenových předpisů psaných miniaturním písmem. Prostě nastoupím a jedu.

Změna dopravy potřebuje změnu myšlení. Z tunelu jménem Opencard v podobě drahé a hloupé plastové kartičky neuděláte zázrak tím, že založíte honosně znějící pracovní skupinu a přebarvíte kartu nazeleno se silným politickým PíáRkem v zádech. Dočkáme se moderní veřejné dopravy v Praze?

Napsal Lukáš Dvořák | Foto DPP – Petr Hejna

O čem píšou další Drbny

Vše co jste chtěli vědět o pivu: Co je vlastně pivo?Vše co jste chtěli vědět o pivu: Co je vlastně pivo?

Vše co jste chtěli vědět o pivu: Co je vlastně pivo?

Dnes, 18:12Víte, co je to vlastně pivo? Tento nápoj je starý více než sedm tisíc let a za tu dobu si zažil...

Vlci zabili v pozorovacím centrum v Kvildě laňVlci zabili v pozorovacím centrum v Kvildě laň

Vlci zabili v pozorovacím centrum v Kvildě laň

Dnes, 16:59Vlci zabili v pozorovacím centru v Kvildě na Prachaticku laň. Areál je sice oplocený, ale vlkům se...

Bikram jóga bez něj už nebude jako dřív, napsala policii majitelka ukradené osuškyBikram jóga bez něj už nebude jako dřív, napsala policii majitelka ukradené osuškyAktualizováno před 3 hodinami

Bikram jóga bez něj už nebude jako dřív, napsala policii majitelka ukradené osušky

Dnes, 11:11Opravdu kuriózní případ řeší českobudějovičtí policisté. Na stole se jim totiž objevila krádež...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o