Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Drbna.cz

KOMENTÁŘ: Veřejná doprava v Praze – Tondové Blaníkové u koryta, nebo chytré a funkční řešení?

pondělí, 23. ledna 2017, 09:57

Veřejná doprava je klíčová pro rozvoj českých měst. Nejpalčivější je tento systém v Praze, kde statisíce lidí každý den nasedají do aut a tráví hodiny v zácpách, protože veřejná doprava jim pohříchu nenabízí adekvátní komfort dopravní obslužnosti. Magistrát problém přiznává a slibuje nápravu. Fajn. Ale plánování konceptu moderní veřejné dopravy by mělo být v rukou skutečných odborníků, nikoliv samozvaných odborníků s pochybnou historií z projektu Opencard.

Indicie naznačují, že právě tohle se děje a že se kolem nepochybně lukrativního projektu pohybují staří známí šíbři. Jednu z klíčových úloh v nově vznikající pracovní skupině má hrát konzultant Martin Procházka – nejedná se samozřejmě o olympijského vítěze z hokejového Nagana, ale o manažera přímo spjatého s neúspěšným projektem Opencard nebo rozpačitém rozvoji karetních projektů v dalších českých městech.

Byla by velká chyba, kdyby nástup užitečných technologií vedení Prahy zneužilo pro předražené projekty. Obyvatelé a návštěvníci Prahy mají na veřejnou dopravu v aglomeraci ty nejvyšší nároky. Intenzivní propojení hlavního města a Středočeského kraje, zejména ranní a odpolední špička, totiž vytváří vysoké požadavky na funkční dopravní obslužnost – jen pokud budou příměstské autobusy a vlaky dobře fungovat ve spolupráci s městskou hromadnou dopravou, nebudou statisíce lidí každé ráno odemykat auta a vydávat se na cestu do práce po poddimenzovaných, přecpaných silnicích.

Koncept integrované regionální dopravy v Praze by měl využívat nejmodernější technologie a díky nim snižovat náklady na využívání veřejné dopravy, nejen ty finanční! Použít autobus nebo vlak musí být stejně snadné, jako vzít klíčky od auta a nastartovat – potřebuji někam jet, vidím autobus, nastoupím, zaplatím pohodlně bezkontaktně kartou nebo mobilem. Nestarám se o tarify, pásma, shánění papírových lístků od nepříjemných trafikantek nebo netrávím hodiny ve frontě na oficiální dopravní kartu vydávanou v úřední hodiny na přepážce magistrátu. Neřeším jazykovou bariéru při studiu cenových předpisů psaných miniaturním písmem. Prostě nastoupím a jedu.

Změna dopravy potřebuje změnu myšlení. Z tunelu jménem Opencard v podobě drahé a hloupé plastové kartičky neuděláte zázrak tím, že založíte honosně znějící pracovní skupinu a přebarvíte kartu nazeleno se silným politickým PíáRkem v zádech. Dočkáme se moderní veřejné dopravy v Praze?

Napsal Lukáš Dvořák | Foto DPP – Petr Hejna

O čem píšou další Drbny

V Jihočeském kraji je další Oranžové hřiště. Tentokrát je určeno pro sportovce a vzniklo v obci HůryV Jihočeském kraji je další Oranžové hřiště. Tentokrát je určeno pro sportovce a vzniklo v obci Hůry

V Jihočeském kraji je další Oranžové hřiště. Tentokrát je určeno pro sportovce a vzniklo v obci Hůry

Dnes, 16:09Přibližně 6 kilometrů severovýchodně od Českých Budějovic vzniklo za podpory Nadace ČEZ v centru...

V noci bude možné pozorovat částečné zatmění MěsíceV noci bude možné pozorovat částečné zatmění Měsíce

V noci bude možné pozorovat částečné zatmění Měsíce

Dnes, 14:56Dnes půl hodiny před půlnocí nastane hlavní fáze částečného zatmění Měsíce, který v tu chvíli bude...

Divácký hit letošního léta na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově  Ztracený světDivácký hit letošního léta na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově  Ztracený svět

Divácký hit letošního léta na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově Ztracený svět

Dnes, 13:31Obří dinosauři pobíhající kolem Otáčivého hlediště v barokní zahradě v Českém Krumlově. Nějak...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o