Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Drbna.cz

dTest: Živnostníci, pozor na sdělování IČ u telefonických nabídek

Víte, v čem spočívá rozdíl, když smlouvu po telefonu uzavře spotřebitel a když ji uzavře živnostník? Sdělíte-li v reakci na telefonickou nabídku prodejci své identifikační číslo (IČ), přijdete o právo na odstoupení od smlouvy. Někteří obchodníci tohoto faktu zneužívají.

Uvede-li živnostník při uzavírání smlouvy po telefonu své identifikační číslo, předpokládá se, že jedná v rámci své podnikatelské činnosti. „Nemůže se tudíž následně dovolávat ustanovení občanského zákoníku týkajících se spotřebitelských práv. V případě uzavírání smluv po telefonu je nejzásadnější, že nemá právo na odstoupení od smlouvy a uzavřenou smlouvou je vázán,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. 

V posledních týdnech se dTest na poradenské lince setkává s případy, kdy poskytovatelé služeb kontaktují živnostníka a nabídnou mu zpravidla inzerci nebo její zasílání za několikatisícovou úplatu ročně. Volaná osoba je vyzvána, aby sdělila své identifikační číslo. Děje se tak právě proto, aby v rámci právního vztahu již nevystupovala jako spotřebitel a nemohla od smlouvy odstoupit podle § 1829 občanského zákoníku.

Co dělat v případě, že jste již obdobnou smlouvu uzavřeli jako živnostník? „Pokud slouží zakoupená služba či věc pro vaše osobní potřeby a netýká se ve skutečnosti podnikání, můžete se dovolávat ustanovení na ochranu spotřebitele s tím, že identifikační číslo bylo sděleno pouze jako údaj, nikoli jako ukazatel vašeho postavení v právním vztahu,“ radí Lukáš Zelený. Je-li zakoupená služba určena výslovně pro podnikatelské účely, zbývá pouze reklamovat obsah poskytované služby v případě, že neodpovídá popisu v telefonátu. Jestliže není služba poskytována v přislíbené kvalitě, může zákazník požadovat přiměřenou slevu z její ceny.

Nejlepší prevencí proti uzavření nevýhodné smlouvy, kterou nelze bez sankcí ukončit, je neuzavírat jakoukoli smlouvu bez dobré znalosti smluvních podmínek. Korektnímu poskytovateli služby či prodejci nečiní problém zaslat zákazníkovi nejprve tištěné informace a poskytnout mu dostatek času na rozmyšlenou. Pokud operátor argumentuje časově omezenou nabídkou a nutností využít ji ihned, je na místě vyšší ostražitost.

Zdroj: dTest

Kam dál?

Glosa dne: Byty jsou v kurzu víc než domyGlosa dne: Byty jsou v kurzu víc než domy

Glosa dne: Byty jsou v kurzu víc než domy

středa, 20. srpna 2014, 11:24Poptávka po bydlení je v USA opět v kurzu. Po slabším červnu ukázala včerejší čísla opět rychlý...

dTest: Marně čekáte na dodání balíku? Braňte se.dTest: Marně čekáte na dodání balíku? Braňte se.

dTest: Marně čekáte na dodání balíku? Braňte se.

úterý, 19. srpna 2014, 10:20Kdo by to neznal. Poslali vám poštou zásilku prostřednictvím služby Balík Do ruky, doma však v...

Glosa dne: Německý desetiletý výnos poprvé pod 1 %Glosa dne: Německý desetiletý výnos poprvé pod 1 %

Glosa dne: Německý desetiletý výnos poprvé pod 1 %

pondělí, 18. srpna 2014, 10:07Geopolitické napětí zůstává jedním z hlavních motorů dění na trzích. Zprávy o tom, že ukrajinské...

O čem píšou další Drbny

Nová zonace NP Šumava navrhuje 27 pct bezzásahové plochyNová zonace NP Šumava navrhuje 27 pct bezzásahové plochy

Nová zonace NP Šumava navrhuje 27 pct bezzásahové plochy

Dnes, 06:30Návrh nového členění šumavského národního parku do zón počítá s ponecháním 27 procent plochy pouze...

KULTURNÍ TIPY: Zažijte kulturní husí kůžiKULTURNÍ TIPY: Zažijte kulturní husí kůži

KULTURNÍ TIPY: Zažijte kulturní husí kůži

úterý, 22. ledna 2019, 21:00Na začátku týdne si zajděte na filharmonii, taneční divadlo nebo třeba do kina. Nudit se určitě...

PLÁN ÚTĚKU: 23 hodinPLÁN ÚTĚKU: 23 hodin

PLÁN ÚTĚKU: 23 hodin

úterý, 22. ledna 2019, 20:30Můj soud skončil docela špatně. No teda jak se to vezme. O domácí vězení můžu žádat až po jedné...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o