Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Drbna.cz

dTest: Živnostníci, pozor na sdělování IČ u telefonických nabídek

čtvrtek, 21. srpna 2014, 10:52

Víte, v čem spočívá rozdíl, když smlouvu po telefonu uzavře spotřebitel a když ji uzavře živnostník? Sdělíte-li v reakci na telefonickou nabídku prodejci své identifikační číslo (IČ), přijdete o právo na odstoupení od smlouvy. Někteří obchodníci tohoto faktu zneužívají.

Uvede-li živnostník při uzavírání smlouvy po telefonu své identifikační číslo, předpokládá se, že jedná v rámci své podnikatelské činnosti. „Nemůže se tudíž následně dovolávat ustanovení občanského zákoníku týkajících se spotřebitelských práv. V případě uzavírání smluv po telefonu je nejzásadnější, že nemá právo na odstoupení od smlouvy a uzavřenou smlouvou je vázán,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. 

V posledních týdnech se dTest na poradenské lince setkává s případy, kdy poskytovatelé služeb kontaktují živnostníka a nabídnou mu zpravidla inzerci nebo její zasílání za několikatisícovou úplatu ročně. Volaná osoba je vyzvána, aby sdělila své identifikační číslo. Děje se tak právě proto, aby v rámci právního vztahu již nevystupovala jako spotřebitel a nemohla od smlouvy odstoupit podle § 1829 občanského zákoníku.

Co dělat v případě, že jste již obdobnou smlouvu uzavřeli jako živnostník? „Pokud slouží zakoupená služba či věc pro vaše osobní potřeby a netýká se ve skutečnosti podnikání, můžete se dovolávat ustanovení na ochranu spotřebitele s tím, že identifikační číslo bylo sděleno pouze jako údaj, nikoli jako ukazatel vašeho postavení v právním vztahu,“ radí Lukáš Zelený. Je-li zakoupená služba určena výslovně pro podnikatelské účely, zbývá pouze reklamovat obsah poskytované služby v případě, že neodpovídá popisu v telefonátu. Jestliže není služba poskytována v přislíbené kvalitě, může zákazník požadovat přiměřenou slevu z její ceny.

Nejlepší prevencí proti uzavření nevýhodné smlouvy, kterou nelze bez sankcí ukončit, je neuzavírat jakoukoli smlouvu bez dobré znalosti smluvních podmínek. Korektnímu poskytovateli služby či prodejci nečiní problém zaslat zákazníkovi nejprve tištěné informace a poskytnout mu dostatek času na rozmyšlenou. Pokud operátor argumentuje časově omezenou nabídkou a nutností využít ji ihned, je na místě vyšší ostražitost.

Zdroj: dTest

O čem píšou další Drbny

Zloděj šel krást v motorkářské přilbě, pátrají po něm policistéZloděj šel krást v motorkářské přilbě, pátrají po něm policisté

Zloděj šel krást v motorkářské přilbě, pátrají po něm policisté

Dnes, 07:07Českobudějovičtí policisté pátrají po zloději, který se pokusil vloupat do kanceláře autoservisu v...

Ulice Na Rybníčku a Matoušova se dřív jak na konci listopadu neotevřouUlice Na Rybníčku a Matoušova se dřív jak na konci listopadu neotevřou

Ulice Na Rybníčku a Matoušova se dřív jak na konci listopadu neotevřou

Dnes, 06:00Řidiči se do ulic Na rybníčku a Matoušova zřejmě do konce listopadu nevrátí. Sice výměna horkovodu...

Exkluzivní soutěž s Drbnou a Footshopem. Vyhrajte boty Yeezy Boost 700Exkluzivní soutěž s Drbnou a Footshopem. Vyhrajte boty Yeezy Boost 700

Exkluzivní soutěž s Drbnou a Footshopem. Vyhrajte boty Yeezy Boost 700

středa, 23. října 2019, 21:15Dnes jsem si pro vás připravila něco opravdu speciálního! Budějcká Drbna totiž spolu s Footshopem...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o