Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Drbna.cz

Nový občanský zákoník – jak se osvědčil v praxi?

pátek, 19. prosince 2014, 10:54

Již skoro rok je účinný nový občanský zákoník. Upřesnil některá práva spotřebitelů, ale zároveň přinesl řadu problémů s výkladem. Dvouletou „záruku“ sice většina prodejců uznává, ale někteří tápou v procesu vyřizování reklamací. Nejasné je i prodloužení záruky po výměně zboží za nové.

Zatím se zdá, že klady občanského zákoníku převažují nad zápory. Některé nedostatky však mají potenciál způsobit spotřebitelům problémy. „Odborníci se stále neshodují, zda platí či neplatí ‚zákonná záruka‘. Naštěstí většina obchodníků vyřizuje reklamace stejně jako v loňském roce,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu a dodává: „Ačkoliv přes rok voláme po novele, která by v tom udělala jasno, upravují se zcela jiné pasáže zákoníku.“ Netrpělivě očekávaná rozhodnutí soudů mohou přijít až za několik let, a tak zůstávají spotřebitelé i obchodníci v nejistotě.

Avizovanou novinkou v neprospěch spotřebitelů mělo být zrušení nové záruky v případě výměny zboží. Zákonná odpovědnost prodejce má podle výkladu tvůrců zákoníku skončit nejpozději dva roky od koupě. Občanský zákoník to tak ale výslovně neříká.
„§ 2169 výslovně stanoví, že zákazník má právo na dodání nové věci bez vad, pokud si koupí vadnou věc a § 2165 zase říká, že reklamovat lze 24 měsíců od převzetí. Neříká ‚od prvního‘, podle nás je tedy nutné vztáhnout toto ustanovení na každé převzetí nové věci,“ říká Borovička. A podotýká: „Spotřebitelé si ale začínají zvykat, že radši chtějí peníze zpět a koupí si novou věc s novou zárukou.“ Ustanovení tedy obchodníky spíše poškozuje, než chrání.

Největším problémem se tedy stává protispotřebitelský výklad některých ustanovení ze strany podnikatelů. Jedná se například o výjimky z možnosti odstoupit od smlouvy uzavřené na internetu. Jednou z nich je situace, kdy se zboží vyndá z uzavřeného obalu a vynětím se znehodnotí. „Výjimka míří třeba na kartáčky na zuby a podobně, ale někteří prodejci jsou schopní tvrdit, že hygienicky se znehodnotí i tričko, které si spotřebitel vyzkouší,“ vysvětluje Borovička. Ačkoliv je podle dTestu právo na straně zákazníka, zatvrzelého prodejce přesvědčí pouze soud.

Zdroj: dTest

O čem píšou další Drbny

Řidiči ve špatném zdravotním stavu způsobí tisíc nehod ročněŘidiči ve špatném zdravotním stavu způsobí tisíc nehod ročně

Řidiči ve špatném zdravotním stavu způsobí tisíc nehod ročně

Dnes, 14:56Přes tisíc dopravních nehod ročně je zapříčiněno špatným zdravotním stavem řidičů. Motoristé podle...

Kompaktní i svižné. Pátá generace Renaultu Clio osloví i sportovně naladěné zájemceKompaktní i svižné. Pátá generace Renaultu Clio osloví i sportovně naladěné zájemce

Kompaktní i svižné. Pátá generace Renaultu Clio osloví i sportovně naladěné zájemce

Dnes, 14:37Nejúspěšnější francouzské auto všech dob. Co si pod tímto slovním spojením představíte? Kdo hádá...

Člen pořadatelské služby dal návštěvníkovi taneční zábavy hlavičku, zlomil mu nosČlen pořadatelské služby dal návštěvníkovi taneční zábavy hlavičku, zlomil mu nos

Člen pořadatelské služby dal návštěvníkovi taneční zábavy hlavičku, zlomil mu nos

Dnes, 13:21Jindřichohradečtí policisté řeší incident, který se odehrál minulý týden v pátek na venkovní...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o