Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Drbna.cz

Nový občanský zákoník – jak se osvědčil v praxi?

pátek, 19. prosince 2014, 10:54

Již skoro rok je účinný nový občanský zákoník. Upřesnil některá práva spotřebitelů, ale zároveň přinesl řadu problémů s výkladem. Dvouletou „záruku“ sice většina prodejců uznává, ale někteří tápou v procesu vyřizování reklamací. Nejasné je i prodloužení záruky po výměně zboží za nové.

Zatím se zdá, že klady občanského zákoníku převažují nad zápory. Některé nedostatky však mají potenciál způsobit spotřebitelům problémy. „Odborníci se stále neshodují, zda platí či neplatí ‚zákonná záruka‘. Naštěstí většina obchodníků vyřizuje reklamace stejně jako v loňském roce,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu a dodává: „Ačkoliv přes rok voláme po novele, která by v tom udělala jasno, upravují se zcela jiné pasáže zákoníku.“ Netrpělivě očekávaná rozhodnutí soudů mohou přijít až za několik let, a tak zůstávají spotřebitelé i obchodníci v nejistotě.

Avizovanou novinkou v neprospěch spotřebitelů mělo být zrušení nové záruky v případě výměny zboží. Zákonná odpovědnost prodejce má podle výkladu tvůrců zákoníku skončit nejpozději dva roky od koupě. Občanský zákoník to tak ale výslovně neříká.
„§ 2169 výslovně stanoví, že zákazník má právo na dodání nové věci bez vad, pokud si koupí vadnou věc a § 2165 zase říká, že reklamovat lze 24 měsíců od převzetí. Neříká ‚od prvního‘, podle nás je tedy nutné vztáhnout toto ustanovení na každé převzetí nové věci,“ říká Borovička. A podotýká: „Spotřebitelé si ale začínají zvykat, že radši chtějí peníze zpět a koupí si novou věc s novou zárukou.“ Ustanovení tedy obchodníky spíše poškozuje, než chrání.

Největším problémem se tedy stává protispotřebitelský výklad některých ustanovení ze strany podnikatelů. Jedná se například o výjimky z možnosti odstoupit od smlouvy uzavřené na internetu. Jednou z nich je situace, kdy se zboží vyndá z uzavřeného obalu a vynětím se znehodnotí. „Výjimka míří třeba na kartáčky na zuby a podobně, ale někteří prodejci jsou schopní tvrdit, že hygienicky se znehodnotí i tričko, které si spotřebitel vyzkouší,“ vysvětluje Borovička. Ačkoliv je podle dTestu právo na straně zákazníka, zatvrzelého prodejce přesvědčí pouze soud.

Zdroj: dTest

O čem píšou další Drbny

Stavba vodovodního řádu ovlivní hned dvě městské linky ve FrýdlantuStavba vodovodního řádu ovlivní hned dvě městské linky ve Frýdlantu

Stavba vodovodního řádu ovlivní hned dvě městské linky ve Frýdlantu

Dnes, 07:40V tomto týdnu probíhá v ulici Údolí stavba vodovodního řádu prováděná firmou NORD Energo. Z toho...

Odstranění zábradlí na Sokoláku? Lavina komentářů a hromadné tonutí v MalšiOdstranění zábradlí na Sokoláku? Lavina komentářů a hromadné tonutí v Malši

Odstranění zábradlí na Sokoláku? Lavina komentářů a hromadné tonutí v Malši

pondělí, 22. července 2019, 20:20Ač by se mohlo zdát, že je odstranění části zábradlí u slepého ramene banalitou, opak je pravdou. V...

Na Strakonicku hořel sklad. Škoda přesahuje dva miliony korunNa Strakonicku hořel sklad. Škoda přesahuje dva miliony korun

Na Strakonicku hořel sklad. Škoda přesahuje dva miliony korun

pondělí, 22. července 2019, 17:34Škodu za zhruba 2 a půl milionu korun způsobil v neděli odpoledne požár skladu slámy ve Střelských...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o