Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Drbna.cz

Co jsme komu udělali? Zaplatí skutečně daňoví poplatníci prezidentovi nesmyslné plavební kanály?

čtvrtek, 21. května 2015, 22:04

Začíná to vždycky stejně. Absurdního návrhu, nad kterým se člověk pousměje, pomyslí si něco o Kocourkově a pustí jej z hlavy, se chopí politici, jejich „pravé ruce“, podnikatelé a zainteresovaní úředníci. V poklidném stínu záplavy nedůležitých zpráv jednají, plánují a rozdělují budoucí renty. Pak již je na obranu pozdě: „Daňoví poplatníci, otevřete peněženky!“

Nedávno jsem psal o superabsurdním projektu podzemní rychlodráhy z Prahy do Berouna a tiše doufal nejen v to, že se tunel nerealizuje, ale i v to, že si podobné úlety naši politici odpustí. Mýlit se je lidské, spletl jsem se. Z Hradu totiž v uplynulých dnech přišla zpráva, že to prezident Miloš Zeman myslí se svým návrhem vyřešit nákladní dopravu v České republice skokem o sto let zpátky skutečně vážně. Samozřejmě mluvím o projektu „Váh-Morava“. Že nevíte, o co jde?

Při posledním rozhovoru Zemana se slovenským premiérem Ficem (proběhl v Moskvě) tito dva společně diskutovali uskutečnitelnost obřího projektu za desítky, ale spíše stovky miliard Kč, který by měl propojit českou řeku Moravu a se slovenským vodním tokem Váh. Osmdesát kilometrů (!) dlouhé umělé vodní koryto, vedoucí „optimálně“ mezi obcemi Kůty a Hlohovec, by mj. zahrnovalo i podzemní vodní tunel (!!). Tento čtyřkilometrový kanál by umožnil plavidlům proplout pod Malými Karpaty a vynořit se na světlo světa v blízkosti Smolenic u Trnavy. Pokud jste o něčem podobném slyšeli, možná jste si projekt Morava-Váh zaměnili za další Zemanův spásný nápad, a sice za vybudování jiného plavebního kanálu Labe-Odra-Dunaj. Tento projekt, ještě megalomanštější, by stál daňové poplatníky ještě více peněz.

Fascinace Miloše Zemana budováním plavebních kanálů by mě nechávala naprosto chladným, kdyby je chtěl realizovat za své vlastní peníze. Pokud je prezident Zeman přesvědčen o tom, že po pomalé a na klimatických podmínkách velmi závislé dopravě zboží po vodě existuje tak obrovská poptávka, nechť si najde obchodní partnery, zajde do banky pro úvěr, vykoupí pozemky a začne kopat. Budu mu držet palce. Pozitivní efekty na zaměstnanost v regionech, o kterých tak rád mluví, budou totiž stejné. Ale bude je platit on sám za svoje vlastní peníze, nikoliv my všichni z našich daní.

Nejsem naivní. Samozřejmě se to nestane, protože nejde o podnikatelský záměr, ale o snahu prezidenta vybudovat si za peníze daňových poplatníků gigantický pomník své osoby v podobě milionů kubíků vyrubané zeminy a stovek tisíc tun betonu. Přimlouvám se proto za to, abychom se mu raději složili na nějakou tu skulpturu. Pěkná socha je klasikou, která – narozdíl od říční vodní dopravy – nevyšla z módy po několik tisíc let. Bude to nejen rychlejší, ale hlavně mnohem levnější!

Napsal Aleš Rod

O čem píšou další Drbny

Zhruba 190 tisíc seniorů v Česku nemá starobní penzi ani 10 tisíc korunZhruba 190 tisíc seniorů v Česku nemá starobní penzi ani 10 tisíc korun

Zhruba 190 tisíc seniorů v Česku nemá starobní penzi ani 10 tisíc korun

Dnes, 14:04Zhruba 190 tisíc seniorek a seniorů musí měsíčně vystačit s důchodem pod 10 tisíc korun. Kolem 60...

Řidič v Budějcích nadýchal skoro tři promile, skončil v poutechŘidič v Budějcích nadýchal skoro tři promile, skončil v poutech

Řidič v Budějcích nadýchal skoro tři promile, skončil v poutech

Dnes, 12:36Strážníci zastavili v Budějcích včera ráno řidiče osobáku, který na sebe pozornost upoutal...

Studené počasí končí, oteplí se. Bez deštníků se ale neobejdemeStudené počasí končí, oteplí se. Bez deštníků se ale neobejdeme

Studené počasí končí, oteplí se. Bez deštníků se ale neobejdeme

Dnes, 11:01Studené počasí s podprůměrnými teplotami, které panovalo v první polovině května, podle meteorologů...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o