Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Drbna.cz

Jednotné obaly cigaret? Neefektivní regulace, která omezuje svobodu volby, říká zástupce tabákové společnosti

neděle, 1. července 2018, 11:00

Tabákový průmysl zažívá těžké časy. Zdravotnické organizace stále častěji prosazují regulace, které mají spotřebitele odradit od nákupu tabákových výrobků. Ve světě tomu má napomáhat například jednotná grafická podoba krabiček s cigaretami. Může se podobně extrémní forma regulace objevit také v tuzemsku? Na toto téma vyzpovídala redakce Drbny Jiřího Hauptmanna, ředitel vnějších vztahů a komunikace pro Českou republiku a Slovensko společnosti Japan Tobacco International.

Je z Vašeho pohledu nadměrně regulován spotřební průmysl v tuzemsku?
Česká republika podle našeho názoru má zatím stále relativně vyváženou legislativu. To potvrzuje například hodnocení tzv. Nanny State Indexu, který vydává nezávislý londýnský Institute of Economic Affairs a ČR se pravidelně umisťuje na posledním místě ze všech zemí Evropské unie. To znamená, že je v regulaci spotřebního zboží nejvíce liberální. Nicméně i v České Republice se projevují snahy Evropské unie a Světové  zdravotnické organizace, které aktivně bojují za čím dál tím přísnější regulaci, která bohužel už není příliš podložená fakty, ale spíše se jedná o ideologický boj.

O jaké oblasti mluvíte?
Posledními „trendy“ jsou v tomto ohledu regulace výrobků jako takových, jejich složení a možnosti propagace. Tlak nadnárodních regulátorů jde bohužel spíše směrem omezování nabídky, nikoliv edukací či prevencí a tím snižováním poptávky.

Jak se situace změnila například za posledních 20 let?
Regulační tendence v České republice nejvíce ovlivňují trendy ze zahraničí, které se v době zcela informačně propojeného světa šíří mnohem rychleji, a již zmíněné povinnosti spojené s naším členstvím v Evropské unii, kdy ostatní, více protekcionistické státy Českou republiku zkrátka přehlasují. Proto většina návrhů, které byly přijaty v posledních letech, jsou „povinné“ evropské normy a nepocházejí z iniciativy našich lokálních zákonodárců.

Jako samostatnou kapitolu můžeme brát regulace na tabákovém trhu. Je skutečně podobná regulace omezující?
Stačí se rozhlédnout kolem sebe, jak vypadala komunikace tabáku v minulosti a jak dnes. Nelze zapomenout na svět formule 1, nebo legendární Camel Trophy. To je celosvětově minulostí, dlouhodobě dochází k omezování reklamy na tabák. Je nutné ale jasně zmínit, že tabákový průmysl se smysluplné a vyvážené regulaci nebrání a chápe její nezbytnost. Nicméně tato regulace nesmí opustit oblast faktů.

Nedávno ale tabákový trh navíc velice ovlivnila Evropská tabáková směrnice TPD 2, která nejenže dále zpřísnila restrikce na tabákové výrobky jako takové. Mimo jiné zavedla i obrázkové zdravotní varování na krabičkách, zakázala některé všechny příchutě (např. borůvkovou okamžitě, mentolovou až od roku 2020) a zakázala zobrazování hodnot dehtu a nikotinu.

Jaké regulace mohou být v nejbližších letech prosazovány?
Aktuálním trendem je určitě regulace nových výrobků, ať už se jedná o elektronické cigarety nebo o zahřívané tabákové výrobky. Nadnárodní regulátoři jsou ovšem v tomto ohledu velmi nekonzistentní a od veřejné podpory těchto výrobků s potenciálem snižování zdravotních rizik, se nyní aktivně přiklánějí k jejich zákazu. V zahraničí vidíme trend zavedení jednotného balení cigaret, či zákazu vystavování krabiček v místě prodeje popřípadě různá omezení prodeje a úplný zákaz reklamy. Světová zdravotnická organizace navíc začíná mluvit i o produktové regulaci, která by zcela omezila množství nikotinu v cigaretách.

JTI je nejrychleji rostoucí tabákovou společností v České republice, kde prodává jedny z nejvýznamnějších cigaretových značek na trhu a zaměstnává více než 130 lidí.

Mluvíte o jednotném značení krabiček cigaret. Je zavedené této regulace v tuzemsku reálné?
Tato regulace byla prozatím zavedena v Austrálii, ve Francii a Velké Británii. Navíc se brzy objeví i v Kanadě. Její účinnost na omezení spotřeby cigaret se však dosud fakticky neprokázala. V Austrálii byla regulace vyloženě neúčinná, a na výsledky Francie a Velké Británie si musíme ještě počkat. Bohužel i přes nedostatek faktů, je tato forma extrémní regulace a omezení vlastnických práv na značky, stále aktivně prosazována WHO a do jisté míry i EU.  Nicméně i přes ohromný tlak těchto nadnárodních regulátorů vidíme, že státy, které zavedení jednotného balení původně zvažovaly, od toho ustupují, protože jeho účinnost se neprokázala.

Pokud by přeci jen k prosazení něčeho podobné v České republice došlo, jak by to vypadalo v praxi?
Všechny legálně dostupné krabičky cigaret by vypadaly stejně, to znamená, že by měly stejnou barvu a předepsanou velikost a styl písma pro název značky. Takové jednoduché balení je ale snáze napodobitelné, a proto kromě nulové přidané hodnoty navíc vytváří příležitost pro jejich padělání.

Z jakého důvodu se uvažuje o této regulaci?
Tato a podobné regulace vznikají na podnět Světové zdravotnické organizace, která tvrdí, že nezajímavý vzhled balení odradí mladistvé od kouření. Bohužel boj proti tabáku se v tomto ohledu, bereme-li v potaz neúčinnost této regulace, přesouvá z úrovně faktické na úroveň ideologickou.

Jaký by měla dopad na tabákový průmysl v tuzemsku?
Pevně věříme, že k takto extrémním regulacím u nás nedojde. S ohledem na dosavadní vývoj v zemích, kde byla regulace zavedena, jsme přesvědčeni, že ke snížení spotřeby tabákových výrobků by v ČR nedošlo. Regulace by ale měla výrazně negativní dopad na hodnotu značek a s nimi spojené duševní vlastnictví a na hospodářskou soutěž.

Mohla by se tato regulace dotknout i dalších oblastní spotřebního průmyslu? Jak se podobným regulacím bráníte?
Ano, trendu zavádění „tabákové“ regulace na ostatní spotřební průmysl se říká Slippery Slope, neboli šikmá plocha. Tento trend je v zahraničí jasně patrný a již nyní si můžeme povšimnout, že vlády aplikují tabákovou regulaci i na jiná odvětví spotřebního zboží, ať už se jedná o omezování reklamy, zavádění spotřebních daní či regulaci samotného produktu. Proto jednotné balení představuje jednu z největších hrozeb, protože bude sloužit jako precedens pro regulování jiných částí spotřebního průmyslu, jako je alkohol, sladké nápoje a potraviny. Zde se pak nabízí otázka, kam až to půjde a kde se regulační tendence zastaví a do jaké míry má regulátor právo omezovat svobodu volby občanů.

Napsal Michael Daněk | Foto pixabay.com

Štítky tabák, JTi, Japan Tobacco International, Jiří Hauptmann,

Kam dál?

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek představil knihu Cestou na HradPrezidentský kandidát Vratislav Kulhánek představil knihu Cestou na Hrad

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek představil knihu Cestou na Hrad

sobota, 23. června 2018, 10:23Vratislav Kulhánek, kterého má většina z nás spojeného se světem automobilů a českým hokejem, v...

Chtěl jsem se na vlastní oči přesvědčit, že je Země kulatá, vtipkoval v Brně Vladimír RemekChtěl jsem se na vlastní oči přesvědčit, že je Země kulatá, vtipkoval v Brně Vladimír Remek

Chtěl jsem se na vlastní oči přesvědčit, že je Země kulatá, vtipkoval v Brně Vladimír Remek

úterý, 19. června 2018, 08:33Stal se vůbec prvním člověkem jiné než ruské či americké národnosti, který vyletěl do vesmíru....

Na lidskou duši neexistuje manuál a mě láká komplikovanost osobností, říká Marian JelínekNa lidskou duši neexistuje manuál a mě láká komplikovanost osobností, říká Marian Jelínek

Na lidskou duši neexistuje manuál a mě láká komplikovanost osobností, říká Marian Jelínek

čtvrtek, 31. května 2018, 10:44Marian Jelínek je český hokejový trenér a mentální kouč. S hokejem začínal jako útočník v Písku....

© 2011 - 2018 TRIMA NEWS, s. r. o