Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Drbna.cz

Ekonomie Pokémonů: Oblíbená hra zachraňuje psy z útulku

pátek, 22. července 2016, 11:38

Pokémon Go mánie milionů lidí, kteří s očima na mobilech chytají  Pokémony na všech myslitelných i nemyslitelných místech, se může dostat i do učebnic ekonomie. Jak? V běžném živote se často stává, že svým jednáním ovlivníme situaci někoho jiného, i když jsme to původně vůbec neměli v plánu (a de facto nás to vůbec nezajímá). V ekonomii se takové situaci říká externalita.

Externalita (vedlejší efekt) může být pozitivní, ale i negativní.

  • Příklad pozitivní: Otevřu si noční podnik, který provozuji se záměrem realizovat zisk. Podnik ale dá vydělat i taxikáři, který do něj sváží zákazníky. To mě však vůbec nezajímá - já jsem podnik otevíral kvůli sobě, ne kvůli taxikáři.
  • Příklad negativní: Otevřu si restauraci, kterou provozuji se záměrem realizovat zisk. Hluk z podniku ruší sousedy, kterým snižuje komfort bydlení. Mým primárním záměrem však jistě nebylo rušit sousedy, ale realizovat zisk v nočním podniku.

Jak vidno, stejné jednání jednoho člověka může ostatním přinést různý užitek. Ale teď k tomu důležitému, k Pokémonům. Jeden americký psí útulek se svezl na vlně oblíbené hry a zveřejnil inzerát ve smyslu: „Jestli jste dospělí a nechcete, aby okolí zjistilo, že hrajete Pokénom Go, přijďte k nám a řekněte, že jste přišli pro Pokémon psa. Pak bude vaše hraní prostě vypadat tak, že venčíte pejska.“

A jak to tak bývá, stalo se něco, co nikdo nepředpokládal – určitě ne autoři hry, když jí vyvíjeli:

  • Útulek najednou eviduje masivní nárůst lidí, kteří přicházejí psy venčit a jsou dokonce ochotni útulku přispívat na provozní náklady. Do té doby nemyslitelné.
  • Díky zvýšenému zájmu mohl útulek redukovat poplatky za adopci, z nichž jinak hradil náklady na svou činnost. Tím se adopce opuštěných psů stávají dostupnější.
  • Lidé se při venčení pejsků intenzivně „selfíčkují“ a jejich fotky zaplavují Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter a další sociální sítě. Žadatelé si pak do útulku chodí pro předem vybrané psy, které si zahlédli na fotkách přátel nebo zcela cizích lidí.
  • A sladké finále nakonec: Někteří z těch, jenž si psa z útulku vypůjčili na odpolední procházku, jednoduše přicházejí s tím, že si pejska oblíbili a chtějí si jej nechat. Kotce se vyprazdňují a opuštěných psů ubývá.

Patřím k těm, které Pokémon řádění nezasáhlo. Ale musí se nechat, že tohle je samo o sobě dost dobrá zpráva, že?

Napsal Aleš Rod

Kam dál?

100% pomerančové džusy potvrdily dobrou reputaci, na ceně nezáleží100% pomerančové džusy potvrdily dobrou reputaci, na ceně nezáleží

100% pomerančové džusy potvrdily dobrou reputaci, na ceně nezáleží

středa, 13. července 2016, 11:31Nešidí výrobci ovocných džusů spotřebitele ředěnými nápoji? Na to hledal odpověď dTest v testu 22...

Vojáci dnes oslaví Den ozbrojených silVojáci dnes oslaví Den ozbrojených sil

Vojáci dnes oslaví Den ozbrojených sil

čtvrtek, 30. června 2016, 09:51Na pražském Vítkově dnes vojáci oslaví Den ozbrojených sil. U Národního památníku si slavnostním...

S DRBNOU NA DOVOLENOU: Na svou cestu se pečlivě připravte!S DRBNOU NA DOVOLENOU: Na svou cestu se pečlivě připravte!

S DRBNOU NA DOVOLENOU: Na svou cestu se pečlivě připravte!

středa, 29. června 2016, 15:16Chystáte se s koncem školního roku na zahraniční dovolenou? Proto byste si měli co nejvíce...

© 2011 - 2018 TRIMA NEWS, s. r. o