Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Drbna.cz

Když už čokoláda, tak kvalitní. A ještě lépe sáhnout po ovoci

neděle, 5. října 2014, 16:26

Zákusek ke kávě, sladká tečka po obědě. Velká část populace, a to převážně ženy, touží každý den ve svém jídelníčku po něčem sladkém. A často sahají po čokoládě, která s sebou nese zbytečné kalorie a jednoduché cukry.

„Tyto chutě souvisí s kolísáním hladiny glukózy v krvi. Na vině je nevhodné stravování, špatné složení stravy a chybějící pravidelnost,“ vysvětluje odbornice na výživu Lucie Marečková z poradny pro redukci váhy Nutriella.

Čokoládu si určitě nemá cenu odpírat zcela, ale vybírejte si tu kvalitnější, které nesníte tolik, nebo mějte po ruce sympatičtější sladkou náhražku: ovoce. To by mělo dokonce mít své pevné místo v jídelníčku a mělo by tvořit zhruba dvě porce denně.

Přitom nedávný výzkum European Food Safety Authority ukázal, že Češi v konzumaci ovoce a zeleniny oproti jiným evropským zemím velmi zaostávají a Česká republika se řadí mezi trojici zemí s nejnižší denní konzumací ovoce a zeleniny. Doporučovaná denní dávka je 250 gramů ovoce a 400 gramů zeleniny, zatímco spotřebujeme v průměru dohromady jen 253 gramů.

„Ovoce obsahuje množství vitaminů, minerálních látek, jednoduchých cukrů a hlavně vlákniny, která je prospěšná lidskému zdraví, kdežto klasické cukrovinky a moučníky spoustu cukrů, tuku a přídatných látek – éček,“ popisuje Marečková.

Pokud nemáte po ruce čerstvé ovoce, můžete sáhnout po sušeném, ale dívejte se na to, aby nebylo sířené nebo doslazené. Čas od času si dopřejte i kousek kvalitní čokolády s vysokým podílem kakaa mezi sedmdesáti a osmdesáti procenty. „Tukovou složku by mělo tvořit kakaové máslo, nikoliv ztužený rostlinný tuk,“ dodává odbornice na výživu.

Kromě toho, že čokoláda zvyšuje hladinu serotoninu v mozku a díky tomu budete mít lepší náladu, mohou vás potěšit i další pozitivní účinky.

„Mezi pozitivní účinky, na základě dlouhodobých výzkumů, patří snížení krevního tlaku a špatného cholesterolu, snížení rizika vzniku rakoviny, protizánětlivé účinky, povzbuzující účinky, stimulace nervového a kardiovaskulárního systému kvůli obsahu kofeinu a dalších stimulantů,“ vyjmenovává Lucie Marečková.

Výčet těchto účinků čokoládu dokonce řadí mezi zdraví prospěšné potraviny. Ale pro svou vysokou energetickou hodnotu musí být konzumována s mírou. „Maximálně deset gramů kvalitní čokolády denně,“ uzavírá Marečková.

Foto: Martina Matoušková

Napsala Eva Fryšarová

Kam dál?

Na vlastní kůži: V běžeckém štrůdlu Grand PrixNa vlastní kůži: V běžeckém štrůdlu Grand Prix

Na vlastní kůži: V běžeckém štrůdlu Grand Prix

neděle, 7. září 2014, 17:36Jedna z největších běžeckých událostí druhé poloviny roku. Birell Grand Prix přilákal do centra...

Deset nejčastějších omylů a chyb při hubnutíDeset nejčastějších omylů a chyb při hubnutí

Deset nejčastějších omylů a chyb při hubnutí

neděle, 3. srpna 2014, 17:57Zdraví, skvělá kondice, krása, vitalita. Hodnoty, po kterých toužíme všichni. Čteme „zaručené“ rady...

© 2011 - 2018 TRIMA NEWS, s. r. o